Masaryk University, Faculty of Arts

dr Katarzyna Filutowska - Dziekan kierunku kulturoznawstwo, 2.05-5.05.2023 - Uniwersytet Masaryka, Brno, Czechy

 

Sprawozdanie z wyjazdu w ramach programu Erasmus+ (maj 2023 roku)

 

W dniach 2-5 maja 2023 roku odbyłam krótki pobyt szkoleniowo-badawczy w ramach programu Erasmus+ Staff Mobility for Training na Uniwersytecie Masaryka w Brnie (Republika Czeska). Zgodnie z zadeklarowanym wcześniej planem odwiedziłam w jego trakcie trzy instytuty na Wydziale Artystycznym (Faculty of Arts): Instytut Filozofii (Department of Philosophy), Instytut Filmoznawstwa i Kultury Audiowizualnej (Department of FilmStudies and Audiovisual Culture) oraz Instytut Muzykologii (Department of Musicology).

We wtorek, 2 maja br. uczestniczyłam w zajęciach „Wprowadzenie do teorii filmu” (Introduction to Film Theories), poświęconych socjologii kultury i koncepcji Pierre`a Bourdieu, prowadzonych przez prof. Pavla Skopala, kierownika Instytutu Filmoznawstwa i Kultury Audiowizualnej. Niestety koordynator ds. programu Erasmus+, dr Radomír Kokeš był nieobecny z powodu wyjazdu na konferencję zagraniczną, dlatego w ramach konsultacji przed zajęciami oraz po nich odbyłam rozmowę dotyczącą programu studiów filmoznawczych na Uniwersytecie Masaryka, metod nauczania i innych kwestii związanych z edukacją filmową oraz ewentualną współpracą w tym zakresie pomiędzy naszymi uczelniami jedynie z prof. Skopalem.

W środę, 3 maja br. w ramach job shadowing w Instytucie Muzykologii odbyłam konsultacje z koordynatorem ds. programu Erasmus+, p. Jan Špačkiem. Rozmawialiśmy o metodach edukacji muzycznej i dostępnych programach/ trybach nauczania na naszych uczelniach, a także o możliwościach dalszej współpracy i wymiany akademickiej w ramach programu Erasmus+. Jak się okazało, na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Masaryka istnieje wiele interdyscyplinarnych ścieżek edukacyjnych (pewne programy mają charakter łączony, są realizowane we współpracy z innymi instytutami ww. wydziału). Ponadto realizowane zajęcia są bardzo zbieżne z treściami nauczania zarówno na specjalności Kreatywny manager kultury, jak tez Produkcja i realizacja muzyki na kulturoznawstwie w AHE. Nauczanie dotyczy bowiem zarówno zagadnień typowo muzycznych, jak tez szerszego kontekstu kulturowego, w ramach którego muzyka powstaje i znajduje odbiorców. W ramach mojego job shadowing w Instytucie Muzykologii miałam ponadto okazję uczestniczyć jako obserwator w zajęciach „New Media Art”, w trakcie których omawiano m.in. wybrane przykłady festiwali sztuki nowoczesnej, a także w zajęciach na temat środkowoeuropejskich kawiarni kulturalnych w 19.- 20. wieku.

W czwartek, 4 maja br. oraz w piątek, 5 maja br. miałam zajęcia i konsultacje w Instytucie Filozofii. W czwartek brałam udział w kursie etyki współczesnej, prowadzonym przez prof. Dagmar Pichovą. W jego ramach wygłosiłam wykład na temat etyki narracyjnej (pełny tytuł „Narrative ethics and truth-telling in non-fictive narratives”). W piątek w ramach konsultacji rozmawiałam z prof. Pichovą oraz z dr Radimem Bělohrad na tematy związane z treścią mojej prezentacji, z nauczaniem filozofii i etyki, a także z możliwościami dalszej współpracy badawczo-publikacyjnej.

 

Reasumując, wyjazd uważam za bardzo udany. Miałam możliwość uczestnictwa w zajęciach i zapoznania się z metodami, jakimi są one prowadzone na innej europejskiej uczelni (wykładowcy zawsze wykorzystują prezentację oraz liczne multimedia!), zapoznania się z programem studiów na kierunkach zbliżonych do kulturoznawstwa oraz z dostępnymi ścieżkami edukacyjnymi, wreszcie zobaczenia infrastruktury edukacyjnej (na Uniwersytecie Masaryka jest ona bardzo nowoczesna i na wysokim poziomie). Nawiązałam cenne kontakty naukowe na Wydziale Filozofii, a także kontakty akademickie na dwóch pozostałych wydziałach, które w przyszłości można wykorzystać do umiędzynarodowienia kierunku kulturoznawstwo (np. podejmując regularną wymianę akademicką w ramach programu Erasmus+ lub współpracę innego rodzaju). Ponadto wygłoszenie wykładu po angielsku pozwoliło mi przetestować własne możliwości prowadzenia zajęć dydaktycznych w tym języku, co jest o tyle cenne, ze moje dotychczasowe doświadczenia w tej sferze to głównie krótkie prezentacje konferencyjne.

Dodatkowo od gospodarzy mojego pobytu w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Masaryka otrzymałam zaproszenie do opublikowania artykułu na bazie mojej prezentacji wygłoszonej w ramach kursu etyki współczesnej w wydawanym tam czasopiśmie filozoficznym "Pro-Fil - An Internet Journal of Philosophy". Artykuł ukazał się 1 stycznia br. - oto link: www.journals.phil.muni.cz/profil/article/view/36882